
Ostilitatea orizontală
Activitatea într-un mediu spitalicesc înseamnă interacțiune pe multiple planuri, nu doar cu pacienții ci și cu personal medical diferit. Eforturile de a îmbunătăți siguranța și calitatea asistenței medicale sunt adesea periclitate de barierele de comunicare și colaborare. Deși fiecare organizație este unică, pot fi identificate câteva bariere comune în comunicarea eficientă la nivelul echipei. Printre acestea enumerăm: valori și așteptări personale, diferențe de personalitate, ierarhie, cultură și etnie, diferențe de vârstă/generație, gen, rivalități istorice interprofesionale și intraprofesionale, diferențe în programul și rutina profesională precum și în privința nivelului de responsabilitate, salariu și recompense.
Domeniul medical se caracterizează printr-o cultură ierarhică în care medicii sunt, de obicei, în vârful piramidei. O revizuire a literaturii de comunicare organizațională arată că ierarhiile sunt, de fapt, o barieră comună în calea comunicării și colaborării eficiente. Este deci foarte probabil ca personalul de la baza ierarhiei să nu își exteriorizeze problemele sau preocupările. Comportamentul intimidant al persoanelor aflate în fruntea unei ierarhii poate împiedica procesul comunicării și poate da impresia că acea persoană este inaccesibilă.
Problemele legate de diferențele de gen și de vârstă în privința stilurilor de comunicare, valorilor și așteptărilor sunt de asemenea comune în orice echipă medicală. În special în sănătate, unde majoritatea doctorilor sunt bărbați cu o vârstă medie ridicată iar majoritatea asistentelor sunt femei tinere, diferențele de gen pot interpune bariere în comunicare. Datorită acestor bariere, comunicarea în echipe mixte nu este deloc simplă. Personalul medical trebuie să fie conștient de existenţa acestor bariere și să încerce să le atenueze prin verificarea continuă a înțelegerii informaţiei transmise/receptate și prin oferirea de feedback adecvat. Cât pentru comunicarea între pacient și asistentele medicale, în opinia majorității specialiștilor, cele mai semnificative bariere se referă la:
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!