Soluții pentru creșterea stării de bine a asistentului medical

Suprasolicitarea legată de factori specifici locului de muncă al asistentului medical (frustrare, oboseală fizică, situații conflictuale, erori de comunicare, condiții de lucru, situații cu încărcătură emoțională ridicată, etc.) poate avea un impact negativ nu doar la nivel personal, ci și la nivel de calitate a îngrijirilor oferite pacientului, la nivel de funcționare a echipei medicale și/sau sistem de îngrijire în general.

Deși asistența medicală este văzută drept o profesie recompensatorie în sine, oferind ajutor persoanelor în suferință, studiile actuale arată că aproape 4 din 10 asistenți medicali experimentează epuizarea profesională și au o satisfacție profesională scăzută. În acest context , identificarea unor măsuri care să crească starea de bine a personalului medical devine o necesitate pentru toți părțile implicate.

Ce poate face angajatorul?

  • Creează cadrul pentru o bună comunicare – discută despre cerințele și dificultățile jobului, despre diferite metode de a crește starea de bine prin discuții directe, chestionare, feedback scris
  • Organizează grupuri pentru a crește reziliența – este important ca asistenții medicali să deprindă tehnici adaptative de gestionare a stresului, pentru a preveni dezvoltarea unor probleme precum anxietatea sau depresia
  • Promovează conștientizarea și inteligența emoțională – sunt programe deja implementate, cu rezultate pozitive care includ workshop-uri pentru dezvoltarea inteligenței emoționale și a abilităților de comunicare, grupuri de psihoeducație și consiliere individuală
  • Încurajează personalul să facă mișcare în mod regulat: exercițiile fizice cresc producția de endorfine, îmbunătățesc dispoziția și cresc calitatea somnului
  • Promovează mâncatul sănătos: înlocuiește automatele care vând snacks-uri sau băuturi carbogazoase cu posibilitatea de a servi mâncare gătită, după un program prestabilit
  • Organizează activități sociale la muncă – zile tematice, strângeri de fonduri, concursuri lunare

Ce poate face pacientul?

  • Înțelege că starea lui de bine este rezultatul unei colaborări și este dispus să comunice toate informațiile necesare/relevante pentru situația în care se află
  • Arată respect și încredere pentru personalul medical
  • Urmează recomandările primite și semnalează atunci când observă modificări semnificative
  • Arată respect față de nevoile și drepturile celorlalți pacienți

Ce poate face asistentul medical?

  • Își clarifică valorile și reperele personale și profesionale și le respectă întocmai
  • Este conștient de reacțiile și emoțiile sale; numește emoțiile și le înțelege semnificația
  • Identifică metode sănătoase de a face față emoțiilor inconfortabile
  • Își exprimă emoțiile și nemulțumirile în mod asertiv
  • Își creează o rețea de suport la care apelează pentru păstrarea echilibrului
  • Are grijă de sănătatea sa fizică
  • Aplică strategii eficiente de rezolvare a problemelor

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!