
Ostilitatea orizontală
Comportamentele noastre, felul în care relaționăm și comunicăm cu persoanele din jurul nostru sunt influențate de mai mulți factori (factori sociali, culturali, tipar de personalitate, experiențe personale, nivel de educație, consum de substanțe, stare de sănătate). Pe măsură ce devenim conștienți de aceste influențe, putem adopta măsuri care să ne faciliteze urmărirea și atingerea obiectivelor personale sau profesionale. Informarea, înțelegerea, educația continuă, flexibilitatea, disponibilitatea de a observa și analiza ne pot fi aliați în a dobândi control asupra noastră și asupra unor situații care ne provoacă limitele și abilitățile.
Un pacient care solicită ajutor vine nu doar cu suferința actuală, ci cu tot istoricul de îngrijiri de sănătate, experiențele și interacțiunile avute cu personalul medical, cu preconcepții sau așteptări nerealiste, cu anxietate sau informații eronate, cu abilități de comunicare mai bune sau mai puțin dezvoltate. În funcție de aceste particularități, în interacțiunea cu asistentul medical, pacientul poate să aibă o atitudine sfidătoare, să aibă cerințe nerealiste, să vrea să dețină controlul, să fie necooperant, să folosească amenințări, agresivitate verbală și/sau fizică.
Pentru a putea identifica cea mai potrivită atitudine, față de un comportament agresiv al pacientului, este util să facem o analiză pentru a vedea care este problema care a generat comportamentul, folosind următoarele repere:
Pe lângă identificarea situațiilor cu potențial de risc crescut (exemple: sâmbătă noaptea în departamentul de urgențe; când trebuie să fie transmise vești neplăcute către pacient sau familie; când pacienții trebuie să aștepte foarte mult timp), pentru a gestiona comportamentul unui pacient agresiv este nevoie de grijă, evaluare rațională, autocontrol și de a avea în vedere următoarele aspecte generale:
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!