Ostilitatea orizontală
Cine este pacientul meu?
Profesia de asistent medical a devenit din ce în ce mai orientată către modelarea abilităților și sarcinilor profesionale, încât pentru conectarea cu pacienții nu mai avem timpul necesar. De cele mai multe ori suntem preocupați de diagnosticul lor, ce teste trebuie făcute, ce medicamente trebuie date sau de respectarea cât mai corectă a procedurilor medicale, încât uităm de întrebarea: Cine este pacientul meu? Care a fost viața lui înainte de a se îmbolnăvi? Care îi sunt convingerile, visele și ambițiile?
„Cu ceva timp în urmă, am observat patru femei care păreau plictisite, adunate în scaunele lor cu rotile. M-am îndreptat către ele ca să încep o conversație, pentru a-mi oferit ocazia de a le cunoaște. Nu știu exact ce m-a determinat să fac acest gest, dar cred că în mine s-a declanșat ceva în timp ce le vedeam stând în tăcere și plictisite în scaunele cu rotile, în care cel mai probabil vor rămâne până în ziua în care se vor alătura regatului lui Dumnezeu.
Am zâmbit, am salutat și am întrebat: Dacă ați putea să vă întoarceți în timp și să aveți orice vârstă, ce vârstă ați vrea să aveți? În mod surprinzător, răspunsurile au fost similare, ceea ce m-a făcut să pun încă o întrebare: De ce ați ales vârsta aia? Din nou, au existat răspunsuri similare. Pentru mine acesta a fost un bun exemplu că practica medicală oferă adesea o bună oportunitate de a mă conecta cu un pacient și, ca asistent medical, trebuie să urmăresc întrebări suplimentare pentru a ne înțelege mai bine pacienții.
Când am pus cele două întrebări simple, am văzut în ochii lor bucuria că mă interesează mai mult decât diagnosticul medical. Era ca și cum ar fi existat o scurtă scăpare de a nu mai fi nevoite să se concentreze asupra laturii medicale și că pot reflecta la momentele bune din viața lor. Pacienții noștri simt deseori că nu ei sunt importanți, ci diagnosticul, tratamentele și medicamentele”.
Cu toate că la nivel mondial ne aflăm într-o stare de criză, pacienții noștri continuă să aibă nevoie de asistenți medicali sensibili și plini de compasiune, asistenți care sunt dispuși să arate că le pasă și care să se întrebe: Cine este pacientul meu? Cu ce este unică această persoană?
Modelând această filozofie și amintindu-ne frecvent de faptul că boala este doar o mică parte din pacienții de care avem grijă, vom putea face diferența atât în viața lor, cât și a noastră.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!