
Ostilitatea orizontală
Activitatea profesională a asistentului medical și a moașei implică, dincolo de abilitățile ce țin de tehnica și știința medicală, multe deprinderi din zona comunicării și inter-relaționării, incluzând asertivitatea, abilitățile de negociere, de reprezentare și decizie.
Comunicarea asertivă reprezintă abilitatea de a ne exprima gândurile și sentimentele deschis, într-o manieră adecvată, onestă, directă, punctând ceea ce este relevant pentru noi, ceea ce ne-a deranjat, în ce fel și ce am prefera să se întâmple în viitor.
Comunicarea asertivă este unealta pe care o putem folosi pentru a transmite mesaje clare, succinte, care să respecte atât drepturile persoanei căreia ne adresăm dar și pe cele ale vorbitorului. Putem utiliza asertivitatea pentru a formula o opinie diferită de a majorității, să punctăm lipsa unei abilități sau a unor cunoștințe, să exprimăm o îngrijorare sau o consecință a unui comportament.
În orice situație, avem posibilitatea de a alege să răspundem pasiv, agresiv sau asertiv. Spre exemplu, un asistent medical, în situația în care sesizează că medicul a uitat să noteze sau să recomande o investigație unui pacient, are posibilitatea să nu îi semnaleze acestuia omisiunea (pasiv), să îi spună pe un ton sarcastic că ”parcă trebuia să/iar ați uitat” (agresiv) sau să îi spună pe un ton calm, non-evaluativ, că a omis să treacă/noteze și să stabilească ce este de făcut în continuare (asertiv).
Chiar dacă alegerea de a fi asertiv nu este întotdeauna urmată de un răspuns dezirabil, este important să înțelegem că, acționând astfel, ne creștem integritatea, fiind sinceri cu noi înșine și cu ceilalți și respectându-ne valorile și reperele morale. De asemenea, atunci când suntem asertivi, realizăm un echilibru între nevoile celorlalți și propriile nevoi, alegând să spunem ”da” atunci când este în putința noastră și avem resursele și timpul necesar pentru a ajuta și alegând să spunem ”nu” atunci când ceva presant și important pentru noi așteaptă să fie rezolvat.
Din punct de vedere al sănătății psihice, avantajele utilizării asertivității se regăsesc în:
Ce face o persoană asertivă?
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!