Ostilitatea orizontală
Cum gestionăm supra-implicarea și epuizarea emoțională
În domeniul asistenței medicale, contactul cu suferința umană este inevitabil. Empatizarea cu oamenii, compasiunea, valorile umaniste – reprezintă deseori o parte a motivației pentru alegerea unei profesii care implică ore lungi de muncă intensă, expunere sau chiar sacrificarea vieții personale, de familie sau sociale.
Este ușor ca la începutul activității profesionale, asistentul medical să fie afectat emoțional de expunerea la durerea pacienților sau la suferința lor psihologică. Treptat, fiecare profesionist își dezvoltă propriile strategii de a face față, de a preîntâmpina supra-implicarea emoțională, rămânând în același timp uman, binevoitor și profesionist. Cu toate acestea, riscul supra-implicării emoționale și, implicit, al epuizării emoționale se menține pe toată durata exercitării profesiei.
Semne ale supra-implicării și epuizării emoționale
- Preocupare pentru un anumit pacient, gânduri persistente pentru starea de bine sau nevoile acestuia, inclusiv în timpul liber;
- Control scăzut asupra manifestării emoționale (tristețe, furie, frică – de exemplu, plânge când își aduce aminte de acel pacient);
- Sentimentul de a fi epuizat de energie în urma contactului cu anumiți pacienți;
- Contagiunea emoțională – preluarea emoțiilor pacientului (dacă acesta este deprimat, se întristează și asistentul medical, dacă pacientul se simte furios, nedreptățit sau anxios, iar asistentul medical preia stările acestuia, atunci se va simți iritat, nervos, sau anxios);
- Nevoia de a intra în rolul de salvator al pacientului;
- Senzația de blocaj emoțional (a nu mai simți nimic, chiar și în situații în care un răspuns emoțional ar fi de așteptat) sau emoții negative intense în relația cu pacienții (iritabilitate, dispreț, agresivitate).
Supra-implicarea și epuizarea emoțională pot fi gestionate și prevenite
Chiar și în cazul persoanelor sensibile la comunicarea emoțiilor, atente și receptive în mod spontan la nevoile, stările și comportamentele celor din jur, stabilirea de limite între sine și ceilalți poate fi învățată și exersată. Empatia presupune o conștientizare a emoțiilor, gândurilor, nevoilor altor persoane, fără a uita de sine, de locul și rolul personal, de propriile valori, emoții, opinii și nevoi. Iată mai jos câteva lucruri pe care le puteți face:
- Rămâi în contact cu tine – de la starea de spirit, până la valori și rolul tău;
- Trăiește în prezent, atent la semnalele pe care corpul ți le dă;
- Exersează comunicarea echilibrată, asertivă, a emoțiilor, însoțită de exprimarea lor moderată;
- Înțelege motivul pentru care s-a produs supra-implicarea și respectiv, epuizarea emoțională, pentru a restabili granițe sănătoase între tine și ceilalți;
- Ai grijă de tine, de nevoile tale, oferă-ți timp de odihnă, relaxare sau amuzament. Deseori, persoanele care se află într-un rol de îngrijire ajung să uite de propriile nevoi, să le amâne sau să le sacrifice;
- Atunci când observi preluarea emoțiilor de la pacienți sau colegi (contagiunea emoțională), permite-ți să iei timp și distanță pentru procesarea a ceea ce se întâmplă și restabilirea limitelor;
- Practică metoda jurnalului. Atunci când scrii în jurnal, îți oferi timp să procesezi experiențele, gândurile referitoare la acestea, emoțiile, să intri în contact cu valorile tale și lucrurile pe care ți le dorești și chiar să găsești alternative, soluții pentru rezolvarea problemelor pe care le întâmpini.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!