
Ostilitatea orizontală
Comunicarea este una dintre cele mai importante unelte pe care le avem pentru a oferi servicii de îngrijire de calitate. Avem nevoie de comunicare pentru a afla care sunt problemele cu care pacientul se confruntă, pentru a determina care sunt nevoile, pentru a evalua impactul intervenției și a stabili un plan pentru viitor. Avem nevoie de comunicare pentru a susține colaborarea în echipă, pentru a transmite informațiile relevante către superiori, pentru a obține detalii relevante și a implica familia în procesul de îngrijire, atunci când situația o impune.
O bună comunicare înseamnă nu doar abilitatea de a transmite și înțelege un mesaj ci și cunoaștere, educație, experiență. Pacientul expune temerile și îngrijorările sale către asistentul medical și îl ajută să înțeleagă ce se întâmplă cu el, care este problema. Asistentul medical ia informația și, în schimb, transmite către pacient informații despre boală, tratament, recomandări, cu discreție și delicatețe.
Comunicarea eficientă implică o înțelegere a pacientului și a felului în care acesta experimentează suferința. Implică disponibilitate și capacitate de adaptare, flexibilitate în interacțiunea cu persoane care prezintă dificultăți în transmiterea sau înțelegerea mesajelor. O astfel de situație este reprezentată de interacțiunea cu persoanele cu dificultăți/deficiențe de vorbire. Cauzele care au provocat deficiența și natura acesteia pot fi diferite și, de asemenea, felul în care trăiește această dificultate fiecare persoana. Pentru a afla mai multe detalii despre aceste particularități și a se asigura că acordă o îngrijire de calitate, asistentul medical se poate ghida după următoarele repere:
Atunci când aceste repere sunt puse în practică, însoțite de celelalte abilități și cunoștințe ale asistentului medical, rezultatele se reflectă atât în gradul de confort și satisfacție al pacientului (care nu se va simți inadecvat și frustrat că a răpit atâta timp și nu a înțeles sau nu s-a putut face înțeles) cât și în satisfacția și nivelul redus de frustrare al asistentului medical.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!