Ostilitatea orizontală
Empatia în serviciile medicale, echilibru între emoție și rațiune
Empatia de care echipa medicală dă dovadă este asociată, conform mai multor studii, atât cu un nivel ridicat de satisfacție al pacientului cât și cu o mai bună și rapidă recuperare a acestuia.
Exprimarea empatiei ajută la creșterea gradului de încredere al pacientului în serviciile oferite, reduce anxietatea, crește complianța la tratament, diminuează probabilitatea greșelilor sau a cazurilor de malpraxis.
Empatia, în asistența medicală, se referă la abilitatea de a înțelege și a simți ceea ce pacientul trăiește și simte. Este capacitatea de a recunoaște și valida temerile, anxietățile, durerea, îngrijorările pe care pacientul le are, de a aduna cât mai multe informații pentru un diagnostic acurat și un tratament personalizat.
Pentru asistenții medicali, cultivarea și exprimarea empatiei ar fi preferabil, atât din preocupare pentru pacient cât și pentru sine, să devină o constantă a practicii de zi cu zi. Unele dintre cele mai eficiente feluri în care puteți exprima și cultiva empatia sunt:
- Ascultați cu atenție
- Rămâneți implicați în ceea ce faceți în prezent
- Suspendați judecata (preconcepții, etichetare) și concentrați-vă pe înțelegerea reacțiilor pacientului
- Asigurați-vă că spuneți/pronunțați corect numele și acordați câteva minute, din când în când, pentru a afla detalii personale. Cu cât știm mai multe despre cineva cu atât ne este mai ușor să îl înțelegem.
- Mențineți contactul vizual
- Fiți conștienți de faptul că, trecând printr-o situație dificilă, este normal ca pacientul să fie supărat și îngrijorat
- Validați faptul că este normal ca, la primirea unui diagnostic, să existe întrebări și asigurați pacientul că îi veți răspunde. Dacă pacientul este confuz, adresați întrebări pentru a vă asigura că mesajul a fost înțeles corect.
- Țineți cont de faptul că, atunci când sunt speriați, oamenii pot să aibă nevoie de timp pentru a răspunde, acordați-le timp sau ajutați-i să formuleze ce îi preocupă
- Încercați să înțelegeți prin ce trece pacientul, ce griji își face, cu ce așteptări a venit
- Cereți feedback pacientului
Există însă un aspect important, de care trebuie să ținem cont, în mod special în serviciile de sănătate, respectiv, să trecem dincolo de înțelegere, conexiune și emoție și să acționăm. Empatia compasivă este cea care combină aceste două aspecte și pune bazele unei intervenții echilibrate.
Așa cum spunea Daniel Goleman “adevărata compasiune înseamnă nu doar să simți durerea altuia ci și să fii mișcat pentru a ajuta la alinarea ei”. Acest tip de empatie înseamnă să înțelegem cum se simte celălalt (empatia emoțională) și de ce (empatia cognitivă) și apoi să facem ceva pentru a încerca să ajutăm. În acest fel, vom crește probabilitatea ca echilibrul nostru emoțional să nu fie afectat iar satisfacția și starea de bine a pacientului să crească.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!